NEINFRANTII

- legenda continua


Educatia inainte si dupa 1989

Distribuiţi
avatar
Minnie
********
********

Mesaje : 103
Data de inscriere : 30/10/2009

Educatia inainte si dupa 1989

Mesaj  Minnie la data de Joi Noi 11, 2010 6:41 pm

Un studiu recent spunea ca 86% dintre romani cred ca inainte de 1989 elevii erau mai bine pregatiti. Si auzim destul de multa lume spunand ca 'scoala nu mai este ce a fost inainte'.

O analiza a invatamantului romanesc inainte de 1989 este facuta de Cristian Orgonas aici. Este o analiza impersonala, bazata pe date statistice.

Si totusi, invatamantul, orunde in lume, are ca obiect elevul, copilul, omul. Iar analizele pertinente nu sunt intotdeauna aceleasi cu ceea ce simtim noi.

E posibil ca noi, fiecare cu sistemul sau de valori, sa avem alte pareri despre educatia romaneasca din secolul trecut. Poate ca orele de constitutie dinainte de 1989 sa fi fost mai bune decat orele de cultura civica din epoca post revolutionara - binenteles, luate fiecare in contextul lor. Poate ca after-school-ul din anii nostri sa fie o alternativa moderna a activitatilor din scoala dinainte de 89, poate nu.

Voi ce spuneti? Ce plusuri si ce minusuri ati remarcat in invatamantul romanesc, inainte si dupa 1989? Ce va amintiti din scoala ca era bine sau rau pentru elevi? Cum s-ar putea imbunatati educatia copiilor nostri?
avatar
horia
*******
*******

Mesaje : 38
Data de inscriere : 14/11/2009

Re: Educatia inainte si dupa 1989

Mesaj  horia la data de Vin Noi 12, 2010 9:14 am

Minnie a scris:Un studiu recent spunea ca 86% dintre romani cred ca inainte de 1989 elevii erau mai bine pregatiti. Si auzim destul de multa lume spunand ca 'scoala nu mai este ce a fost inainte'.

O analiza a invatamantului romanesc inainte de 1989 este facuta de Cristian Orgonas aici. Este o analiza impersonala, bazata pe date statistice.

Si totusi, invatamantul, orunde in lume, are ca obiect elevul, copilul, omul. Iar analizele pertinente nu sunt intotdeauna aceleasi cu ceea ce simtim noi.

E posibil ca noi, fiecare cu sistemul sau de valori, sa avem alte pareri despre educatia romaneasca din secolul trecut. Poate ca orele de constitutie dinainte de 1989 sa fi fost mai bune decat orele de cultura civica din epoca post revolutionara - binenteles, luate fiecare in contextul lor. Poate ca after-school-ul din anii nostri sa fie o alternativa moderna a activitatilor din scoala dinainte de 89, poate nu.

Voi ce spuneti? Ce plusuri si ce minusuri ati remarcat in invatamantul romanesc, inainte si dupa 1989? Ce va amintiti din scoala ca era bine sau rau pentru elevi? Cum s-ar putea imbunatati educatia copiilor nostri?

Ca plusuri ar putea fi eliminarea propagandei comuniste din invatamint.
Din pacate alt plus nu vad dar minusuri sint multe...

Principalul minus pe care il vad este diminuarea autoritatii cadrelor didactice
- salarii mici
- lipsa mijloacelor de a impune disciplina in clasa
- numar prea mare de elevi in clasa
- organizarea examenelor in asa fel in cit sa nu existe o relatie directa elev profesor

In clasele 5-8 la mai toate materiile se constata un exces de notiuni avansate care impiedica
realizarea unui real invatamint de cultura generala in adevaratul inteles al cuvintului.
Atentia exagerata pusa pe probleme la fizica si chimie in dauna intelegerii fenomenelor in sine.
La literatura accentul exagerat pus pe tehnica literara si ignorarea cu desavirsire
a sentimentelor transmise de o opera.
Si ca o concluzie accentul pus pe forma si nu pe fond.

Nu sint deacord cu libertatea tinutei in clasa pentru ca daca te imbraci ca un golan
automat te si porti ca un golan. Un aspect exterior civilizat ajuta mult
la mentinerea unui comportament civilizat, ne place sau nu dar haina il face pe om.
Cum te imbraci asa esti tratat de cei din jur... si asa cum esti tratat asa razpunzi.

Si in final sint factorii de natura politica.
Cei care conduc doresc un invatamint de calitate sau nu?
De aici pleaca tot.
In rest putem noi discuta mult si bine si nu se imbunatateste nimic.


avatar
Minnie
********
********

Mesaje : 103
Data de inscriere : 30/10/2009

Re: Educatia inainte si dupa 1989

Mesaj  Minnie la data de Lun Noi 15, 2010 6:59 pm

ALFABETIZÁ, alfabetizez, vb. I. Tranz. A învăța pe un analfabet să scrie și să citească. – Alfabet + suf. -iza. (conform cu http://dexonline.ro/definitie/alfabetiza )

"Alfabetizarea matematică este capacitatea individului de a identifica şi de a înţelege rolul pe care îl joacă matematica în lume, de a face judecăţi bine fundamentate, de a utiliza şi de a se angaja matematica în moduri care răspund nevoilor vieţii individului, în calitatea sa de cetăţean constructiv, implicat şi reflexiv".
"Rezolvarea de probleme este capacitatea individului de a utiliza procesele cognitive pentru a face faţă şi a rezolva situaţii reale, transdisciplinare în care calea soluţiei nu este evidentă imediat şi în care domeniile alfabetizării sau ariile curriculare care ar putea fi aplicabile nu pot fi încadrabile în domeniul matematicii, al ştiinţelor sau al citirii / lecturii."
"Alfabetizarea la citire / lectură este înţelegerea, utilizarea, şi reflecţia asupra textelor scrise, pentru a-şi atinge scopurile, pentru a-şi dezvolta cunoştinţele şi potenţialul şi pentru a participa la viaţa socială."
"Alfabetizarea ştiinţifică este capacitatea de a utiliza cunoştinţele ştiinţifice, de a identifica întrebările şi de a formula concluzii pe baza datelor, cu scopul de a înţelege şi de a sprijini luarea deciziilor despre lumea naturii şi despre schimbările făcute prin activităţile omeneşti".(sursa: http://www.edu.ro/index.php/articles/c882/)

Se mai vorbeste despre alfabetizare tehnologica, alfabetizare financiara, alfabetizare media...
Este clar, insa, ca fara o alfabetizare la citire, si, in ultima instanta, fara o alfabetizare in sensul primar al cuvantului, restul stadiilor nu pot fi atinse.

Un articol recent (pe care il puteti citi aici) spune ca trei sferturi dintre elevii romani nu sunt analfabeti din punct de vedere stiintific si face referire si la rata abandonului scolar.
Un alt articol (aici) spune ca cititul are un impact major asupra dezvoltarii creierului. Un om care stie sa citeasca isi foloseste creierul mai mult decat un om care nu a invatat niciodata sa citeasca sau care a uitat sa citeasca (desi, in tarile civilizate, pare imposibil ca un om care la un moment dat a trecut de clasa I sa uite alfabetul, fara sa aibe o cauza de natura clinica). De ce includ si uitarea scrierii? Pentru ca, intr-o tara in care se studiaza cel putin o limba straina in scoala (pe langa limba romana si limba materna, atunci cand este cazul), ei bine, in aceasta tara ne-am trezit ca exista absolventi de liceu care declara senini ca nu stiu nici o limba straina, ci doar limba romana! Si mai sunt absolventi care abia citesc un text, daramite sa il mai si inteleaga!

Nu spun ca inainte de 1989 toate dezideratele de alfabetizare citate mai sus au fost atinse in masa. Dar directia in care ne indreptam acum, cu abandon scolar, cu uitarea notiunilor invatate, nu cred ca este una pe care sa iti doresti sa o urmezi. Daca macar aceste lipsuri ale educatiei moderne ar fi suplinite de o adaptabilitate mai mare la mediu, as zice ca situatia se datoreaza factorilor de mediu si ca, daca la invatatura 'ne bat cei din vest', atunci macar in mijlocul naturii 'ii batem noi pe ei'. Doar ca... nici la capitolul asta nu stam prea bine. Si, daca nu credeti, ganditi-va cati fac legatura intre teoria invatata la scoala, si fenomenul real care a inspirat acea teorie? Sau, cati dintre cei care nu exceleaza la scoala, au totusi suficient spirit practic incat sa se descurce in afara mediului lor de provenienta (oraseni la sat, sau tarani la oras)?

Si-atunci? Unde e explicatia? Ce ne tine inapoi? Sa fie guvernul? Sa fie diversii ministri care s-au perindat la invatamant? Sau sa fie inertia si dezinteresul nostru, in momentul in care am vazut ca e mai usor sa nu gandim, sa nu actionam, sa nu ascultam ce spun si altii, sa nu ne argumentam parerile...


Continut sponsorizat

Re: Educatia inainte si dupa 1989

Mesaj  Continut sponsorizat


    Acum este: Dum Noi 19, 2017 9:19 pm